Узагальнення досвіду роботи
ht Анотація
tps://drive.google.com/open?id=1-xKD_FxYqkEzz6aBphlSgj9Qzm1yku96N45kginK8ao
Тема
досвіду: «Екологічне
виховання дітей в групі продовженого
дня»
Автор
досвіду:
Мачула Алла Володимирівна
Адреса
досвіду: Запорізька
загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 77
Запорізької
міської ради Запорізької області
В
основі даного досвіду лежать принципи екологічного виховання: цілеспрямованість,
систематичність і безперервність спілкування школярів із довкіллям у процесі
пізнавальної, ігрової, трудової та інших видів діяльності;
єдність
інтелектуального та емоційно-вольового начал у діяльності учнів із вивчення й
поліпшення стану довкілля;
взаємозв’язок
локальних, регіональних і глобальних екологічних проблем;
прогностичність, що
передбачає відповідальність за збереження середовища життя для майбутніх
поколінь .
Екологічне виховання дітей молодшого шкільного віку є пріоритетним напрямком
в роботі школи, складовою частиною єдиного процесу становлення та розвитку
людини, в центрі якого стоїть формування гуманного, тобто морального,
практичного середовища на основі розуміння власної відповідальності за себе і
за своє оточення .
Екологічне виховання - систематична
педагогічна діяльність, спрямована на розвиток в учнів екологічної культури.
Завдання екологічного виховання полягає
у формуванні екологічних знань, вихованні любові до природи, прагненні берегти,
примножувати її, формуванні вмінь і навичок діяльності в природі.
Основними завданнями
екологічного виховання є:
-засвоєння провідних ідей, понять та наукових фактів, на базі
яких визначається оптимальний вплив людини на природу відповідно до її законів;
-розуміння цінності природи як джерела матеріальних та духовних
сил суспільства;
-оволодіння прикладними знаннями, практичними вміннями та
навичками природокористування, розвиток здатності оцінювати стан оточуючого
середовища, приймати правильні рішення щодо його покращення, передбачати
можливі наслідки своїх дій і не допускали негативних впливів на природу у всіх
видах суспільно-трудової діяльності;
Технологія «Екологічного виховання дітей в
групі продовженого дня»
сприяє вирішенню наступних проблем:
- оволодіння певнимии знаннями та вміннями, розвиток емоційної чуйності, вміння та
бажання активно захищати, покращувати, ушляхетнювати природне середовище;
- належне відношення до
навколишньої природи, правильне розуміння і бачення, які закладаються в період дошкільного та
молодшого шкільного віку;
- для усунення наслідків
екологічної депривації направити роботу на стимулювання у дітей розвитку чуттєвого
сприйняття їх безпосереднього оточення, для цього використовувати вправи на
тренування органів чуття.
- активізація пізнавальної
діяльності під час спостережень на
прогулянках.
Вид
досвіду за характером новизни –
раціоналізаторський. Слід зазначити індивідуальну особливість педагогічного
стилю вихователя в проектуванні виховного процесу, а також педагогічні знахідки автора «Екологічне
виховання дітей в групі продовженого дня»,
арсенал науково-методичного забезпечення
технології сучасного екологічного виховання,
системи різнопланових та різнорівневих
вправ для поглиблення знань, формування екологічної компетентності,
підвищення екологічної культури; розвиток потреб гармонійного спілкування з
природою; збагачення кругозору
дітей; розвиток спостереження, уваги,
пам'яті, мислення; розвиток почуття співчуття, співпереживання представникам
тваринного і рослинного світу;
Новизна
«Екологічного
виховання дітей в групі продовженого дня» полягає в інтеграція. Вона передбачає
взаємопроникнення різних видів діяльності (спостереження, дослідження, бесіда,
гра, екологічні вікторини та ін.). Завдяки різноманітним формам і методам
роботи відбувається збагачення морального досвіду дітей, виховання позитивних
якостей особистості, формування етичних і естетичних почуттів, виховується
дбайливе ставлення до природи, прагнення змінити світ на краще; використання
індуктивного методу пізнавальної діяльності; використання ІКТ під час бесід,
виховних заходів, елементів дослідницької роботи; проведення годин спілкування
з природою.
Теоретичною
основою «Екологічного виховання дітей в
групі продовженого дня» є
технології організації виховного
процесу, в основах яких лежать створення вихователем дослідницької пошукової
діяльності школярів із розв’язання
проблем, у ході якої формуються нові знання, уміння, навички
природокористування, та розвиваються
здібності, активність, зацікавленість, ерудиція, творче мислення та інші
особисто значущі якості та активізація пізнавальної діяльності.
Сутність
«Екологічного виховання дітей в групі продовженого дня» полягає в проектуванні виховного процесу як
активної пізнавальної діяльності учнів, що спрямовується вихователем і базується на розвиток здатності
оцінювати стан оточуючого середовища, розвиток знань законів живої природи, розуміння суті взаємин живих організмів з навколишнім
середовищем і формування умінь управляти фізичним і психічним станом; прищеплення початкових екологічних навичок
та умінь – поведінкових,
пізнавальних,
перетворювальних.
Головна
ідея «Екологічного виховання дітей в групі продовженого дня» – створення умов для
пізнавального розвитку учнів, розкриття сутності світу природи - середовища
перебування людини, яка має бути зацікавлена у збереженні цілісності,
чистоти, гармонії в природі. Це, зокрема, вміння осмислювати
екологічні явища, робити висновки про стан природи, розумно взаємодіяти з нею.
Реалізація матеріалу «Екологічного виховання дітей в групі продовженого дня» дозволяє підвищити якість виховного
процесу, формувати
в учнів розуміння необхідної гармонії людини з природою; - оволодіти
знаннями про природу (зокрема свого краю); виховувати почуття відповідальності
за природу як національне багатство, основу життя на Землі; формувати готовність до активної
екологічної діяльності та основ глобального екологічного мислення. Екологічна освіта
розглядається як один із найпотужніших важелів повороту людства в його
ставленні до навколишнього середовища від руйнівного, споживацького до
конструктивного, бережливого, відновлювального.
Технологія
досвіду містить у собі
такий аспект:
Ознайомлення молодших школярів з
рослинами та тваринами: «прокладання» екологічних стежинок, розробка маршрутів
і екскурсій і екологічних прогулянок; організація екологічних проектів,
зокрема, «Моє дерево»; проведення екологічних свят і бесід; вивчення правил
поведінки на природі; проведення екологічних ігор та вікторин.
Коментарі
Дописати коментар